170.6500 MHz tq 69.3 1 bl Nwe Pekela, lang niet gehoord
150.8875 MHz 3 bl Vriescheloo 1/2 bl N van Stadskanaal
Bijna dagelijks bijgewerkte blog met vangsten op de scanner in Noordoost Nederland. Let op voor wie hier via een zoekmachine belandt: vaak wordt me in de loop van de tijd meer duidelijk over een ontvangen frequentie. Zoek daarom deze blog goed door naar meer info, of kijk in de frequentielijst.
170.9700 MHz DMR, grootste sterkte bij Schoonloo. Al een paar dagen in de lucht.
464.9000 MHz DMR CC4 evenement ergens in Noord Drenthe
469.4900 MHz tq 127.3, een of ander Euroborg kanaaltje
160.5700 MHz tq 146.2 verkeersregelaars of zwaartransportbegeleidersvolle sterkte bij de Abel Tasmanflat
170.3300 MHz tq 151.4 volle sterkte bij lui die met een hoogwerker in een boom bezig waren, maar ik zat te telefoneren
467.2300 MHz tq in de 200, kon ik zo gauw niet thuisbrengen
469.9700 DMR Emden Oost
165.9100 MHz flard volle sterkte Ees, daarna niet verder geluisterd
467.0100 MHz of daaromtrent Cc in een parkeergarage in het centrum van de Stad.
464.9875 MHz DMR, hoorbaar tussen Winsum en Zoutkamp, tot 3 bl Grijpskerk
151.9125 MHz 2 bl O van Oude Pekela
Een tijdje geleden kreeg ik dit plaatje van een 'onboard porto' in handen:
De frequenties zijn natuurlijk wel bekend. Het vermogen van zo'n porto moet loeihard zijn, want er is - afgezien van het kabaal - redelijk bereik tussen machinekamer en brug terwijl daar toch 3 lagen staal tussen zitten. Het gebruik van de kanalen was nogal vast ('wij werktuigkundigen gebruiken 8').
Het bleek alweer in 2016 te zijn geweest dat ik de vuurtoren in de Cocksdorp met een bezoek vereerd had. Tijd voor een nieuw bezoek!
Vanuit het westen, dus vanaf het toegangspad, is dit te zien:
De 4 x M zijn rondstralende sprieten en dat zullen wel marifoonantennes zijn. De MD is een Kathrein VHF dipool met wat richtwerking en die zal ook wel voor marifoongebruik zijn. Die was in 2016 al vastgelegd:C1 is een oude, stevig verroeste cornerreflector die in 2016 al in dezelfde staat was, deze foto is van 2023:
Detail, dit is een oeroud modelletje Kathrein, zie deze link van PI2NOS want die gebruiken hem voor de op het UK gerichte repeater ook. Deze CF zal wel voor een ?vervallen? meetpaal zijn geweest.
Dan is er nog de 2e cornerreflector. Die miste in 2016 al een half reflectortandje en dat was in 2023 nog niet aangepast.
Hij zou gericht kunnen zijn op een meetpaal die kennelijk voor de kust van De Koog staat, en misschien dat die meetpaal tegenwoordig via een ander paadje communiceert. In ieder geval krijgt die meetpaal bij een volgend bezoek aan Texel wat extra aandacht.
Dan is er nog de groundplane. De bemensing der vuurtoren vertelde al dat er een antenne was voor een boei van het KNMI die ergens in zee lag, en dat is ook op de FB pagina van de vuurtoren genoemd.
Over die boeien is nog wel wat te vinden, deze worden o.a. gemaakt door het (Nederlandse) Datawell. En inderdaad, die boeien hebben een HF link die in te stellen is tussen 25 en 35 MHz.
Aan de oostkant is nog een verticale HF antenne te zien. Logisch omdat er in de post bovenin ook een HF ontvanger (Kenwoord R600 of R1000) ingebouwd is.
Op het scannerforum is er weleens een draadje geweest waarin ter zake ingevoerden wisten te melden wat er in het verleden nog op deze toren geĆÆnstalleerd was. Voor zover ik me herinner was dat Alex 90, ILM en Callmax.
We rijden weer. Opvallend, en in m'n geheugen gebleven:
Nog altijd geen auto met scannermogelijkheid, maar het einde hiervan is in zicht. Los hiervan had ik al lang zin om een ADS-B feeder te maken (u weet wel, sites als adsbexchange.com of Flightradar24 halen hun informatie van een heleboel 'vrijwilligers' die wereldwijd ADS-B informatie van vliegtuigen e.d. ontvangen en doorsturen naar de servers van deze sites).
Dit kan onder andere met een RTL-stick en een Raspberry Pi. De RTL-stick had ik al, maar met de Raspberry Pi moet wat gerommeld worden om het besturingssysteem aan de praat te krijgen, en vervolgens moet er in een terminal-window in het (Linux) besturingssysteem wat gegoocheld worden om de software voor de feeder te installeren.
Een paar jaar geleden kwam ik deze site tegen en ik vond de uitleg wel vertrouwenwekkend uitgebreid (spoiler: je loopt op een gegeven moment vast als je precies doet wat op die site staat!). De maker gebruikt een Raspberry Pi 3B+ en uit voorzichtigheid besloot ik maar precies hetzelfde te doen. Maar op het moment dat ik er een keer tijd en zin in had, was de coronacrisis aan de gang en kreeg de Pi-organisatie last van supplychainissues. Tot op de dag van vandaag zijn er webshops die nog altijd niet aan (bepaalde) Raspberry Pi's kunnen komen.
Een paar weken geleden kwam ik bij Reichelt toch de Pi 3B+ tegen, en deze (als pakket met was extra dingen die je toch nodig hebt) maar besteld. Aan de slag dus dit weekend!
Wat heb je nodig:
Wat heb ik nu gedaan (dit lukt dus als je het SD kaartje dat bij het all in pakket van Reichelt zat, gebruikt):
Als dit klaar is zie je het windows-achtige startscherm:
We gaan nu in principehet stappenplan van Tom Verbeure weer volgen vanaf 'Enable SSH', maar hij heeft hier en daar wat oude links staan. Actuele links staan op de site van Flightaware; zorg dat je deze pagina's op een tablet open hebt.
Klik met de muis links boven, selecteer 'voorkeuren' en 'pi configuratie programma', daarna 'interfaces' en zet hier 'SSH' aan. Dit zorgt ervoor dat in de toekomst de PI, als hij op zolder hangt, op afstand in te stellen is.
Je moet nu 'Piaware' installeren. Dit is software die naar de RTL-stick luistert en dit signaal decodeert en naar Flightaware doorstuurt. Nu komt het moeilijke:
wget https://flightaware.com/adsb/piaware/files/packages/pool/piaware/f/flightaware-apt-repository/flightaware-apt-repository_1.1_all.deb
sudo dpkg -i flightaware-apt-repository_1.1_all.deb
sudo apt-get update
sudo apt-get install piaware
su
do piaware-config allow-auto-updates yes
sudo piaware-config allow-manual-updates yes
sudo apt-get install dump1090-fa
Flightaware installeert nu ook Dump 978. Omdat 978 MHz niet voor ADS-B wordt gebruikt buiten de VS, doen we dit niet.
sudo reboot
De Pi start nu opnieuw op. Er moet nu nog een script worden gedraaid om de gedecodeerde informatie naar ADSBexchange te krijgen. Tom Verbeure heeft hier een verouderde link naar files op github.com, die niet meer werken omdat er bij Github ingelogd moet worden. ADSBexchange heeft op de eigen site echter de info staan om dit voor elkaar te krijgen:
curl -L -o /tmp/axfeed.sh https://adsbexchange.com/feed.sh sudo bash /tmp/axfeed.sh
Er gaat nu een setup draaien die vraagt om een gebruikersnaam en een password dacht ik, en de locatie van de antenne en de hoogte, die je net al hebt opgezocht. Als je klaar bent moet er nog een keer gereboot worden.
De decodering antenne->stick->pi-> ADS-B exchange draait hierna! Dit is te zien door de links te gebruiken die op adsbexchange staan onder kopje 3, als je ze benadert vanuit hetzelfde IP-adres.
ADS-B exchange kan je ook een kaartje laten zien met daarop alleen de vliegtuigen die je ontvanger decodeert. Daarvoor moeten de stappen onder kopje '4: Optional: Install the stats package for an online map that shows only planes received by you:' uitgevoerd worden in het terminal scherm, en dat hoeft nu geen problemen meer op te leveren.
Je kunt nu de Pi loskoppelen van de HDMI kabel, de muis en het toetsenbord, en ergens anders neerzetten zodat de antenne vrij zicht heeft. Zowel op de site van adsbexchange als van flightaware kun je op zoek naar stats, en kijken hoeveel vliegtuigen je ziet. In rustig gebied, met natte bomen in de buurt, en en matige antenne-opstelling valt het een beetje tegen wat je ziet.
De volgende stap is daarom een optimale antenne-opstelling en ontvanger. Dat is het volgende project!
150.1375 MHz DCS331 is loonbedrijf Sandee uit Onstwedde
De afgelopen tijd wat C2000 kanalen in de omgeving geĆÆnventariseerd, en toevallig ook langs de mast die zo ongeveer op de grens staat bij Nieuweschans. Die blijkt gewoon uit te staan.
Onder de top van de mast een oudere antenne:
Deze hing er in de analoge tijd ook al aan. Is dit een oude brandweerantenne, die nu voor P2000 wordt hergebruikt? De mast zelf wordt als reflector richting D gebruikt, want in Rhede hoeven ze natuurlijk geen P2000 dekking te hebben. De schotel is volgens het antenneregister op 220 graden gericht; nog maar eens uitzoeken waar die heen- of vandaanstraalt.
In Maarhuizen, W van Baflo, is onlangs een nieuwe C2000 mast geplant. Hij werkte nog niet.
464.9250 MHz net niet meeluisterbare DMR, zowel gisteren (za) als vanochtend (zo) te horen. Ik zie wel CC9 en TG11. Ik heb dit eerder gehoord.
429.9750 MHz regiegepraat, gaat kennelijk over de Amstel Gold Race en komt kennelijk uit een hoog vliegend vliegtuig. Inderdaad blijkt de F-GJFE rond 24000 ft rondjes boven Zuid Limburg te vliegen.
148.3300 MHz met tq, af en toe een NL'er die wat D praat; gezien de frequentie kan dit wat met WKA bouw te maken hebben, en zo te zien wordt er ook nog hijswerk gedaan aan de meest oostelijke WKA die bij Gasselternijveenschemond staat.
455.8100 MHz tq 69.3 erg ver weg, op de grens van het hoorbare (maar nat weer) pratende vrouwen, af en toe een man, lijkt evementengepraat, en het is zaterdag.
468.3700 MHz div 5 tvo's, op 15/3 ook 'test, test'. Wel vaker 5 tvo's gehoord hierop.
464.9250 MHz onhoorbare opmerking en een opmerking terug over 19uz104
Wat radio continu gedaan:
150.1375 MHz DCS331 volop sleepslanggepraat omg. Oude Pekela
I.v.m. geen auto radio continu gedaan:
PMR5 tq 67.0 snackbar tegenover de Klinker innWinschoten
164.4100 MHz pulsen 3 bl Pieterburen
455.8900 MHz tq 241.8 gepraat, niet met volle sterkte, Veendam. Onduidelijk, op 455.8100 MHz met dezelfde tq is af en toe wat aanpakringzuidgepraat te horen.
151.0900 MHz Duitse tijdelijke stoplichten