Mijn vaste ontvangstplaats is Blijham in Groningen en daardoor vang ik nogal wat Duits gepraat op. Op een groot aantal van deze frequenties zijn regelmatig woorden te horen die wat met scheepvaart te maken hebben en dus zullen wat te maken hebben met Meyer Werft in Papenburg, waar grote cruiseschepen worden gebouwd. Eventueel kan een deel van de uitzendingen uit Leer afkomstig zijn.
Van een aantal frequenties is het vrij zeker dat ze aan Meyer gerelateerd zijn; een aantal frequenties zijn volle sterkte in de omgeving van de werf en deze hadden tot ongeveer september 2011 toonsquelch (tq) 250.3 Hz. Hierna veranderde deze in DCS (digital coded squelch) 754. Ik ga ervan uit, dat alle frequenties waarop dat is gebeurd, van dezelfde gebruiker zijn.
Het gaat om de volgende frequenties:
455.7700 MHz
456.3500 MHz
465.7700 MHz
465.8100 MHz
466.1900 MHz DCS 025
466.3100 MHz
465.3500 MHz
Ueberhaupt blijken de bandjes van ongeveer 455.7100 MHz en 465.7100 MHz tot 456.5000 MHz en 466.5 MHz (met 20 kHz stappen) in Duitsland veel voor porto-porto toepassingen gebruikt te worden - zoals 455.8100, 455.8900 en 455.9300 MHz in Nederland.
Bij de bouw van schepen zijn uiteraard de nodige onderaannemers aan het werk en deze kunnen misschien ook hun eigen communicatiemiddelen meenemen, zo heb ik bijvoorbeeld eens Duits gepraat over elektrische installaties gehoord op 466.4700 MHz met tq 74.4.
In de zomer en herfst van 2010 was het druk op 458.5100 MHz met DCS 523 464 564; de "Disney Dream" was toen in de afbouwfase en ik heb veel Amerikaanse gesprekken over maritieme aangelegenheden gehoord. Na oktober 2010 nooit meer wat gehoord op deze combinatie van frequenties en DCS codes.