aparte pagina's

zaterdag 30 december 2023

6 december

143.2750 MHz NL 'speed naar tanker sturen'
170.6500 MHz tq 69.3 1 bl Nwe Pekela, lang niet gehoord
150.8875 MHz 3 bl Vriescheloo 1/2 bl N van Stadskanaal

29 december

 170.9700 MHz DMR, grootste sterkte bij Schoonloo. Al een paar dagen in de lucht. 

zaterdag 25 november 2023

24 november

464.9000 MHz DMR CC4 evenement ergens in Noord Drenthe

469.4900 MHz tq 127.3, een of ander Euroborg kanaaltje

donderdag 23 november 2023

23 november

160.5700 MHz tq 146.2 verkeersregelaars of zwaartransportbegeleidersvolle sterkte bij de Abel Tasmanflat

170.3300 MHz tq 151.4 volle sterkte bij lui die met een hoogwerker in een boom bezig waren, maar ik zat te telefoneren

467.2300 MHz tq in de 200, kon ik zo gauw niet thuisbrengen

469.9700 DMR Emden Oost

maandag 20 november 2023

20 november

 165.9100 MHz flard volle sterkte Ees, daarna niet verder geluisterd

vrijdag 17 november 2023

14 november

467.0100 MHz of daaromtrent Cc in een parkeergarage in het centrum van de Stad.

zondag 12 november 2023

9&10 november

 464.9875 MHz DMR, hoorbaar tussen Winsum en Zoutkamp, tot 3 bl Grijpskerk

maandag 6 november 2023

6 november: Emden

151.9125 MHz 2 bl O van Oude Pekela

153.9125 (-> .9100)
156.5750 (VHF   )
156.5250 (VHF   )
149.0500 (Freenet)
153.7875 (-> .7900)
allemaal Cc in Emden. 153 MHz frequenties lijken spoorgebonden te zijn, vaker dit soort gepraat op 153.9100 MHz gehoord en vandaag knalhard terwijl er 2 294's in de buurt waren.

467.3900 MHz DMR, tevens Cc bij het emplacement van BLG, CC7, maar niet lekker te verstaan

466.3900 MHz voortdurend gepraat, buitenlandse vrouwen en het gaat over auto's en parkeren maar ook over banden verwisselen.

153.4875 MHz DMR Cc A31 Moormerland

3 november

469.7000 MHz tq 141.3 gepraat over een student bij de Praediniussingel volle sterkte Groningen
153.15625 MHz tq 186.2 TT circuit gepraat
455.9300 MHz tq 192.8 agrarisch gepraat N33/A7, zelfde als op 455.8900 MHz met dezelfde tq?

1 november 2023

160.1700 MHz tq 146.2 Fries volle sterkte in Winschoten waar veelassig ding van KTF iets blauws had afgezet dat inmiddels door een zijstraatje bewoog.
142.9750 MHz volle sterkte Sappemeer
456.0700 MHz DCS754 3 bl Groningen ZO
455.8900 MHz tq 141.3 vrouw die over lekkage praate 1 bl Damsterdiep

zondag 29 oktober 2023

29 oktober 2023

467.4750 MHz pruttelende datapiepjes, hoorbaar omg. Emstunnel Leer
153.4750 MHz DMR volle sterkte met de verzwakker N van Leer, later ook volle sterkte Emden
466.3900 MHz vrouwengepraat zoals eerder, over bepaalde parkeerplekken, maar ik weet niet of dit nou met autoboten of boten naar Waddeneilanden te maken heeft
152.8125 MHz Cc Borkumlijn, enige tijd voor vertrek van een lawaaierige SWAT, al eerder gehoord in de Eemshaven, maar zal dus wel 152.8100 zijn.
467.3900 MHz DMR volle sterkte Emden
459.4700 MHz flard NL Emden
153.4125 MHz DMR pulsen 1 bl Emden, ook ongeveer 1 bl Leer; uit Aurich?
153.4875 MHz DMR redelijke sterkte Emden

28 oktober

153.18125 MHz NXDN? 1 bl omg Roden
159.7300 MHz DMR tot 3 bl Z van Roden

vrijdag 13 oktober 2023

2023

140.5750 MHz straaljagergepraat, vaak te horen, maar er wordt i.v.m. Frisian Flag ook flink gevlogen
166.0300 MHz tq 71.9 sterk Stad Groningen ZO
464.9000 MHz DMR, hoorbaar omg. knooppunt Zuidbroek
170.3300 MHz tq 82.5 klapperend NNNL Bedum
152.0125 MHz tq 123.0 KNS, kanaal is niet zo vaak in gebruik
439.8125 MHz RTK 1/2 van de SS Zijldijk
439.8875 MHz RTK 1/3 van de SS Zijldijk
439.9750 MHz RKT 1/2 van de SS Zijldijk


woensdag 4 oktober 2023

4 oktober

155.5625 MHz  vorige week Cc Sellingen, vandaag 3 bl Ter Apel agrarisch
458.6900 MHz volle sterkte Z van Onstwedde idem
 

3 oktober

152.1125 MHz tq 67.0 kraanaanwijzingen aan kraan N van het UMCG 
152.1125 MHz tq 82.5 kraanaanwijzingen aan kraan Oosterhamrikkade
146.4500 MHz, 146.4700 MHz, 172.5800 MHz of daaromtrent Cc's westkant van Groningen, zal wel met 3 oktober te maken hebben.
467.5000MHz tq 88.5 horecagepraat volop te horen
160.5700 MHz tq 82.5 agrarisch NO kant van de Stad


zondag 1 oktober 2023

onboard porto's

 Een tijdje geleden kreeg ik dit plaatje van een 'onboard porto' in handen:

 

De frequenties zijn natuurlijk wel bekend. Het vermogen van zo'n porto moet loeihard zijn, want er is - afgezien van het kabaal - redelijk bereik tussen machinekamer en brug terwijl daar toch 3 lagen staal tussen zitten. Het gebruik van de kanalen was nogal vast ('wij werktuigkundigen gebruiken 8').


begin september

466.2100 MHz NL gepraat in de ruis W van Appingedam
152.1125 MHz tq 82.5 kraanaanwijzingen 2 bl Meerstad, kan van een werf in Hoogezand e.o. komen
151.5875 MHz tq 206.5 volle sterkte N33 Veendam
163.2700 MHz onhoorbare flarden op een zondagmiddag A7 Meeden
151.9125 MHz idem

 

Vuurtoren de Cocksdorp

Het bleek alweer in 2016 te zijn geweest dat ik de vuurtoren in de Cocksdorp met een bezoek vereerd had. Tijd voor een nieuw bezoek!

Vanuit het westen, dus vanaf het toegangspad, is dit te zien:

De 4 x M zijn rondstralende sprieten en dat zullen wel marifoonantennes zijn. De MD is een Kathrein VHF dipool met wat richtwerking en die zal ook wel voor marifoongebruik zijn. Die was in 2016 al vastgelegd:

C1 is een oude, stevig verroeste cornerreflector die in 2016 al in dezelfde staat was, deze foto is van 2023:

Detail, dit is een oeroud modelletje Kathrein, zie deze link van PI2NOS want die gebruiken hem voor de op het UK gerichte repeater ook.  Deze CF zal wel voor een ?vervallen? meetpaal zijn geweest.

Dan is er nog de 2e cornerreflector. Die miste in 2016 al een half reflectortandje en dat was in 2023 nog niet aangepast. 

 

Hij zou gericht kunnen zijn op een meetpaal die kennelijk voor de kust van De Koog staat, en misschien dat die meetpaal tegenwoordig via een ander paadje communiceert. In ieder geval krijgt die meetpaal bij een volgend bezoek aan Texel wat extra aandacht. 

Dan is er nog de groundplane. De bemensing der vuurtoren vertelde al dat er een antenne was voor een boei van het KNMI die ergens in zee lag, en dat is ook op de FB pagina van de vuurtoren genoemd.

Over die boeien is nog wel wat te vinden, deze worden o.a. gemaakt door het (Nederlandse) Datawell. En inderdaad, die boeien hebben een HF link die in te stellen is tussen 25 en 35 MHz.

Aan de oostkant is nog een verticale HF antenne te zien. Logisch omdat er in de post bovenin ook een HF ontvanger (Kenwoord R600 of R1000) ingebouwd is.

 


Op het scannerforum is er weleens een draadje geweest waarin ter zake ingevoerden wisten te melden wat er in het verleden nog op deze toren geïnstalleerd was. Voor zover ik me herinner was dat Alex 90, ILM en Callmax.

 




 





week 38-39

We rijden weer. Opvallend, en in m'n geheugen gebleven:

464.9250 MHz continue DMR, lijkt uit de Euroborg te komen
464.8875 MHz geheel idem
146.4500 MHz DMR sterk in de Stad
464.9375 MHz DMR, mogelijk vanaf de N2 fabriek in Zuidbroek
464.9500 MHz DMR zeer waarschijnlijk vanaf deze fabriek maar de afgelopen week niet meer bewust gehoord
152.1125 MHz tq 67.0 kraangepraat ergens uit de Stad 
467.3100 MHz DMR volle sterkte A7 Foxhol; Reining zal wel van NFM op DMR zijn overgestapt. CC9.

 


zondag 16 juli 2023

Eens wat anders: een ADS-B exchange feeder

Nog altijd geen auto met scannermogelijkheid, maar het einde hiervan is in zicht. Los hiervan had ik al lang zin om een ADS-B feeder te maken (u weet wel, sites als adsbexchange.com of Flightradar24 halen hun informatie van een heleboel 'vrijwilligers' die wereldwijd ADS-B informatie van vliegtuigen e.d. ontvangen en doorsturen naar de servers van deze sites). 

Dit kan onder andere met een RTL-stick en een Raspberry Pi. De RTL-stick had ik al, maar met de Raspberry Pi moet wat gerommeld worden om het besturingssysteem aan de praat te krijgen, en vervolgens moet er in een terminal-window in het (Linux) besturingssysteem wat gegoocheld worden om de software voor de feeder te installeren. 

Een paar jaar geleden kwam ik deze site tegen en ik vond de uitleg wel vertrouwenwekkend uitgebreid (spoiler: je loopt op een gegeven moment vast als je precies doet wat op die site staat!). De maker gebruikt een Raspberry Pi 3B+ en uit voorzichtigheid besloot ik maar precies hetzelfde te doen. Maar op het moment dat ik er een keer tijd en zin in had, was de coronacrisis aan de gang en kreeg de Pi-organisatie last van supplychainissues. Tot op de dag van vandaag zijn er webshops die nog altijd niet aan (bepaalde) Raspberry Pi's kunnen komen.

Een paar weken geleden kwam ik bij Reichelt toch de Pi 3B+ tegen, en deze (als pakket met was extra dingen die je toch nodig hebt) maar besteld. Aan de slag dus dit weekend!

Wat heb je nodig:

  • Raspberry Pi (absoluut nodig, zit in het all in pakket)(ik heb een 3B+, ik neem voorzichtig aan dat het met een 3B ook werkt. Versies 4 zal ongetwijfeld lukken). Ergens in de evolutie van 3 -> 3B -> 3B+ hebben ze wifi-mogelijkheid en dat is bij dit soort geëxperimenteer wel makkelijk.
  • Behuizing (absoluut nodig, tenzij je de Pi in een lege bak van de chinees, waarin je gaatjes hebt geboord, wil leggen. Dat kan ook. Zit in het all in pakket).
  • Micro SD kaart van 8 GB of groter met adapter (absoluut nodig, 32 GB zit in het all in pakket). Bij de mediamarkt waren alleen nog maar kaarten van 32 GB en 128 GB en misschien nog wel groter te koop en die zijn overrated.
  • HDMI kabel (zou je los kunnen slopen uit het TV-meubel, maar als je geen zin hebt de handel hier uit elkaar te halen, apart bijkopen. Een paar meter is voldoende.
  • TV met HDMI (absoluut nodig) Die heeft iedereen, zo niet, bestel er een bij coolblue en ruil hem weer in als de installatie klaar is.
  • Toetsenbord met USB (absoluut nodig). Voor een dik tientje bij de mediamarkt, maar misschien slingert er nog een rond op uw werk.
  • Muis met USB (niet perse nodig, wel makkelijk).
  • Voeding voor de Pi (absoluut nodig, zat natuurlijk in het pakket). 
  • Koellichaampjes voor de Pi (zaten in het all in pakket, zelf nog niet geplaatst, staat nog op het to do lijstje.
  • Netwerkkabel naar de rest van de wereld (op zich niet nodig, de 3B+ heeft wifi).
  • RTL stick (absoluut nodig)
  • Een of andere antenne t.b.v. de RTL stick (absoluut nodig)

Wat heb ik nu gedaan (dit lukt dus als je het SD kaartje dat bij het all in pakket van Reichelt zat, gebruikt):

  • TV via HDMI kabel verbinden met de Pi, toetsenbord en muis in de USB poorten van de PI. 
  • De micro-SD kaart in het gleufje van de Pi (hierop staat dus bij het all in pakket voorgeïnstalleerde besturingssoftware).
  • De voedingskabel in de Pi, waarna deze start.
  • Er verschijnt een menu waarin je de keuze kunt maken uit verschillende te installeren besturingssystemen. Daarnaast kun je hier de wifi's instellen. Dit heb ik als eerste gedaan, en vervolgens na wat twijfelen Raspberry Pi OS 32 bits geïnstalleerd. Het systeem begrijpt zelf al dat je in NL zit met de juiste tijdzone.
  • Het besturingssysteem installeert zichzelf. Op een bepaald moment komen er vragen of hij moet updaten, antwoord hierop 'ja'. Bij mij eindigde het met een probleem met een taalpackage en dit ik iets zou moeten doen met 'DPKG....' wat ik niet gedaan heb, en wat ook geen problemen gaf.

Als dit klaar is zie je het windows-achtige startscherm:


We gaan nu in principehet stappenplan van Tom Verbeure weer volgen vanaf 'Enable SSH', maar hij heeft hier en daar wat oude links staan. Actuele links staan op de site van Flightaware; zorg dat je deze pagina's op een tablet open hebt.

 

Klik met de muis links boven, selecteer 'voorkeuren' en 'pi configuratie programma',  daarna 'interfaces' en zet hier 'SSH' aan. Dit zorgt ervoor dat in de toekomst de PI, als hij op zolder hangt, op afstand in te stellen is.

Je  moet nu 'Piaware' installeren. Dit is software die naar de RTL-stick luistert en dit signaal decodeert en naar Flightaware doorstuurt. Nu komt het moeilijke:

  • open met CTRL+ALT+T een terminal scherm. Dit is een soort ouderwets DOS-scherm.
  • (helaas, Tom Verbeure heeft hier een oude link. Doe dus wat op de site van Flightaware staat vanaf '2 Download and Install PiAware':
  • Tik in, na elke regel uiteraard [enter]
    wget https://flightaware.com/adsb/piaware/files/packages/pool/piaware/f/flightaware-apt-repository/flightaware-apt-repository_1.1_all.deb
    sudo dpkg -i flightaware-apt-repository_1.1_all.deb
     
  •  Tik in, om updates op te halen en te installeren:
      sudo apt-get update
      sudo apt-get install piaware
  •  Tik in, om updaten mogelijk te maken:

      sudo piaware-config allow-auto-updates yes

      sudo piaware-config allow-manual-updates yes
  •  Installeer Dump 1090:

      sudo apt-get install dump1090-fa

Flightaware installeert nu ook Dump 978. Omdat 978 MHz niet voor ADS-B wordt gebruikt buiten de VS, doen we dit niet.

  •  Tik in, om opnieuw op te starten:
      sudo reboot 

De Pi start nu opnieuw op. Er moet nu nog een script worden gedraaid om de gedecodeerde informatie naar ADSBexchange te krijgen. Tom Verbeure heeft hier een verouderde link naar files op github.com, die niet meer werken omdat er bij Github ingelogd moet worden. ADSBexchange heeft op de eigen site echter de info staan om dit voor elkaar te krijgen:

  • Ga naar adsbexchange.com
  • Klik op 'share your data'
  • Zoek alvast je eigen lengte- en breedteligging op op de tablet of telefoon die je had liggen, bijvoorbeeld  via findlatitudeandlongitude.com
  • Zoek alvast je eigen hoogteligging op, bijvoorbeeld op topotijdreis.nl, en bepaal de antennehoogte ten opzichte van het plaatselijke maaiveld.
  • Volg nu verder wat er op adsbexchange staat, vanaf '2: Install the feed client':
  • Tik in: 
      curl -L -o /tmp/axfeed.sh https://adsbexchange.com/feed.sh
      sudo bash /tmp/axfeed.sh

Er gaat nu een setup draaien die vraagt om een gebruikersnaam en een password dacht ik, en de locatie van de antenne en de hoogte, die je net al hebt opgezocht. Als je klaar bent moet er nog een keer gereboot worden.

De decodering antenne->stick->pi-> ADS-B exchange draait hierna! Dit is te zien door de links te gebruiken die op adsbexchange staan onder kopje 3, als je ze benadert vanuit hetzelfde IP-adres. 


De antenne van de RTL-stick moet wel vrij zicht hebben, en zo hoog mogelijk staan, want de signalen zijn zwak, de antenne is niet optimaal, de kabel is dun en de stick is niet de optimale ontvanger.

ADS-B exchange kan je ook een kaartje laten zien met daarop alleen de vliegtuigen die je ontvanger decodeert. Daarvoor moeten de stappen onder kopje '4: Optional: Install the stats package for an online map that shows only planes received by you:' uitgevoerd worden in het terminal scherm, en dat hoeft nu geen problemen meer op te leveren.

Je kunt nu de Pi loskoppelen van de HDMI kabel, de muis en het toetsenbord, en ergens anders neerzetten zodat de antenne vrij zicht heeft. Zowel op de site van adsbexchange als van flightaware kun je op zoek naar stats, en kijken hoeveel vliegtuigen je ziet. In rustig gebied, met natte bomen in de buurt, en en matige antenne-opstelling valt het een beetje tegen wat je ziet. 

De volgende stap is daarom een optimale antenne-opstelling en ontvanger. Dat is het volgende project!

zaterdag 17 juni 2023

17 juni

464.9125 MHz tq 192.8 evenementengepraat ('beveiliging, 1 auto met artiest'). Geen idee waar vandaan.

dinsdag 9 mei 2023

9 mei

 150.1375 MHz DCS331 is loonbedrijf Sandee uit Onstwedde

vrijdag 28 april 2023

Bad Nieuweschans

De afgelopen tijd wat C2000 kanalen in de omgeving geïnventariseerd, en toevallig ook langs de mast die zo ongeveer op de grens staat bij Nieuweschans. Die blijkt gewoon uit te staan.

antennemast mast C2000

Onder de top van de mast een oudere antenne:

Deze hing er in de analoge tijd ook al aan. Is dit een oude brandweerantenne, die nu voor P2000 wordt hergebruikt? De mast zelf wordt als reflector richting D gebruikt, want in Rhede hoeven ze natuurlijk geen P2000 dekking te hebben. De schotel is volgens het antenneregister op 220 graden gericht; nog maar eens uitzoeken waar die heen- of vandaanstraalt.

In Maarhuizen, W van Baflo, is onlangs een nieuwe C2000 mast geplant. Hij werkte nog niet.






zondag 16 april 2023

16 april

464.9250 MHz net niet meeluisterbare DMR, zowel gisteren (za) als vanochtend (zo) te horen. Ik zie wel CC9 en TG11. Ik heb dit eerder gehoord.

429.9750 MHz regiegepraat, gaat kennelijk over de Amstel Gold Race en komt kennelijk uit een hoog vliegend vliegtuig. Inderdaad blijkt de F-GJFE rond 24000 ft rondjes boven Zuid Limburg te vliegen.

donderdag 13 april 2023

13 april

148.3300 MHz met tq, af en toe een NL'er die wat D praat; gezien de frequentie kan dit wat met WKA bouw te maken hebben, en zo te zien wordt er ook nog hijswerk gedaan aan de meest oostelijke WKA die bij Gasselternijveenschemond staat.

zaterdag 1 april 2023

1 april

455.8100 MHz tq 69.3 erg ver weg, op de grens van het hoorbare (maar nat weer) pratende vrouwen, af en toe een man, lijkt evementengepraat, en het is zaterdag.

donderdag 16 maart 2023

half maart

 468.3700 MHz div 5 tvo's, op 15/3 ook 'test, test'. Wel vaker 5 tvo's gehoord hierop. 

464.9250 MHz onhoorbare opmerking en een opmerking terug over 19uz104


dinsdag 7 maart 2023

begin maart

Wat radio continu gedaan:

151.4100 MHz tq 250.3 D Autobahnmeisterei of zo, die het maandagochtend wel druk hadden met sneeuwschuiven
152.2375 MHz beetje ONL chauffeurs m-m, zal wel F. Eiland Heerde zijn
455.8100 MHz tq 69.3 nauwelijks hoorbaar vrouwengepraat
455.8900 MHz tq 156.7 NNL grondverzet/agrarisch
458.4000 MHz NNL grondverzet/agrarisch
469.9500 MHz beetje m-m, maar ook veel privé-gepraat van iemand die hulpbehoevend is


woensdag 1 maart 2023

1 maart

 150.1375 MHz DCS331 volop sleepslanggepraat omg. Oude Pekela

maandag 27 februari 2023

25 februari

I.v.m. geen auto radio continu gedaan:

129.9750 MHz flard zweefvliegtuigen
131.7833 MHz (131.785) AHS Aviation in Bremen, al hoor ik de vliegtuigen die tegen ze praten
165.2500 MHz m-m NNL voorbijrijders, nooit eerder gehoord
169.0500 MHz DCS243 paar 5tvo's
455.8100 MHz tq 71.9 agrarisch, sleepslanggepraat
455.9300 MHz tq 136.5 technisch UK gepraat
469.4900 MHz tq 107.2 Scheper ZH Emmen 
469.9500 MHz tq 203.5 vreemd NNNL gepraat za avond, ze zijn net op tijd weg want er komt politie aan, en ze moeten langs de mek omdat iemands vrouw salade nodig heeft.

 
verder nog wat onbekend maar vaker gehoord agrarisch gepraat
 

maandag 6 februari 2023

1 februari

455.8100 MHz tq 146.2 flard omg Sauwerd; is iets vanaf het Zerniketerrein in Groningen
467.3500 MHz DMR ver weg van Winsum, eerder sterker gehoord richting Eemshaven

maandag 23 januari 2023

23 januari

139.2250 MHz flarden ver weg
336.3250 MHz US? 3 bl in O. Gron. Eerdere keren leek het NL gerelateerd.

18 januari

458.6900 MHz agrarisch volle sterkte Ter Wisch
170.3900 MHz Pultrum m-m? volle sterkte Ter Apel
344.9500 MHz bla bla Borkum
425.7125 MHz Tetra 1/3 SS omg. Uithuizermeeden; komt van Vopak in de Eemshaven
425.4625 MHz idem
342.2000 MHz 3 bl Loppersum, Frans?
467.3500 MHz DMR volle sterkte omg. Uithuizermeeden
139.3750 MHz NL gepraat, als iets bij het voertuig is dan willen ze weg wezen
 
 


vrijdag 20 januari 2023

19 januari

 PMR5 tq 67.0 snackbar tegenover de Klinker innWinschoten

164.4100 MHz pulsen 3 bl Pieterburen

dinsdag 17 januari 2023

17 januari

455.8900 MHz tq 241.8 gepraat, niet met volle sterkte, Veendam. Onduidelijk, op 455.8100 MHz met dezelfde tq is af en toe wat aanpakringzuidgepraat te horen.

woensdag 4 januari 2023

4 januari

151.0900 MHz Duitse tijdelijke stoplichten

Verder lijkt het erop dat de RTK zenders van CNH op
439.1375 MHz
439.1625 MHz
444.2750 MHz
444.3375 MHz
444.4000 MHz
444.4375 MHz niet meer aan staan, maar dat kan best al wel een paar maanden zo zijn.