zondag 15 juli 2012

RTK op 439.7125 MHz met een ontdekking

Een week of drie geleden, bij wat gepeil in de omgeving van Beerta ook DGPS/RTK signaal wat gehoord op 439.7125 MHz uit het zuiden. Naar mijn idee moest de zender niet zo heel ver zuidelijk van Blijham staan, en dus vandaag maar eens een peilritje gemaakt. Vreemd genoeg bleek de zender toch een redelijk eind uit de buurt te staan, en vond ik hem aan het Noorderdiep in Valthermond, achter proefboerderij het Kompas.

Er bleken twee masten, waarvan één goed toegankelijk was, op het achterterrein te staan, en deze mast was redelijk nieuw, hooguit enkele maanden oud. Aan de naastgelegen schuur was de GPS-antenne gemonteerd die op de volgende foto te zien is:

Googelen op "starfire 3000" levert op dat deze antenne door John Deere verkocht wordt.

Al enige jaren is CNH/New Holland, de ene grote trekkerleverancier van de wereld, in Nederland een netwerk van DGPS/RTK stations op te zetten en het lag dus voor de hand dat de andere trekkerleverancier van de wereld ook wel zoiets zou gaan doen. Klopt dus kennelijk, bij deze.

Nou heb ik de afgelopen weken meer - voor mij - vrij nieuwe DGPS/RTK zenders opgespoord (439.8375 MHz bij Onstwedde en 439.8750 MHz bij Oostwold) maar ik betwijfel  (zeker voor de zender in Oostwold) of dat ook een van JD is; ik heb daar een ander soort GPS antenne gezien.

Op hetzelfde terrein in Valthermond stond nog een andere antennemast met een opvallende (volgens mij ook GPS-) kegelantenne, links op onderstaande foto:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten