maandag 1 maart 2021

26 februari: het raadsel 169.0500 MHz

169.0500 MHz met tq's 162.2, 192.8 en 233.6 een uitgebreide hoeveelheid 5 tvo's met wisselende sterkte (sommige volle sterkte, sommige nauwelijks hoorbaar) in de omgeving van Bolsward, gehoord rond 9:00 maar ook rond 12:00. 

Deze 5 tvo's hoor ik al jaren op deze frequentie en op 170.0500 MHz; in het verleden waren ze ook in de omgeving van de stad Groningen te horen, en ik herinner me dat ze heel sterk waren in de omgeving van Paddepoel. De laatste jaren hoor ik ze in Groningen niet of nauwelijks meer. Het is voor mij een raadsel wat dit is; ik kan me iets voorstellen dat hier stuwtjes of gemaaltjes mee werden bestuurd. Iets anders (stoplichten, lantarenpalen, het elektriciteitsnet): ik geloof het niet. Ik heb nergens ooit een andere aanwijzing gezien wat dit zou kunnen zijn.

1 opmerking:

  1. Vroeger (helaas is de betreffende amateur SK) werkte er bij Flash Services iemand die dit soort installaties voor besturing bedacht. Bij ons op het QRL sturen we er de hele ochtend de buffersignalering van het distributieproces mee aan om aan te geven wat met voorrang, wat daarna en wat (rood) absoluut nog niet aan de beurt is. Het draait al 9 jaar probleemloos :-)

    BeantwoordenVerwijderen