donderdag 3 mei 2012

Ladies and gentlemen: we've got him!

Dat je overdag gewoon weerballonnen kunt ontvangen en dat de data die die dingen uitzenden ook nog gewoon te decoderen is, intrigeerde me. Daarom de afgelopen dagen eens op www.coaa.co.uk/software_signals.htm gekeken en SondeMonitor geinstalleerd.
Vanochtend rond een uur of 11 de scanner aangezet en onder andere op 405.1000 MHz was het datasignaal dat ik de afgelopen tijd vaker gehoord had, te horen. SondeMonitor kon het als "SGP data" decoderen en nadat het programma wat tijd nodig had gehad voor kalibratie was meteorologische data te zien, evenals de frequentie 405.1000 MHz... maar geen GPS data.
Even later doorgezocht en ook het afwijkende geluid op 403.1250 MHz was te horen. Na wat proberen kon SondeMonitor de data onmiddelijk na het instellen van "DFM-06 data" decoderen en hier was meteorologische data met GPS informatie te zien. De plaats waar hij vloog was nog net in de Nederlandse topoatlas te vinden, namelijk ergens ten noordoosten van Ter Apel, bij Neusustrum. Overigens wel (stijgend) op een slordige 20 km hoogte, waar een temperatuur onder de -70°C heerste! Na een paar keer gekeken te hebben veranderde er wat aan het plaatje: de stijgsnelheid werd negatief, dus: de ballon is geknapt. De (met een meter of 4 per seconde (dalende) ballon bevond zich op dat moment ergens boven Sellingen, en even later boven Jipsingboertange en toen begon het ding toch - het was nog steeds de eerste keer dat ik zoiets aan het volgen was - redelijk dicht in de buurt te komen.
Maar snel met het thuisfront besproken dat ik er maar op uit ging trekken om de ballon op te sporen, en andere scanner, yagi, atlas en fototoestel ingepakt. De resten van de ballon daalden op dat moment ergens ten noorden van Stadskanaal en ik besloot naar Ommelanderwijk, tussen Veendam en Nieuwe Pekela, te rijden. Nog voor Ommelanderwijk telefonisch van thuis doorgekregen dat de hoogte minder dan 1 km was, en dat het waarschijnlijk in de buurt van Numero Dertien zou worden waar het ding zou neerkomen.
Na wat gepruts op de grond naar 403.1250 MHz gaan luisteren en na wat gepeil en rijderij met de scanner in de hand werd het signaal wel heel sterk in de buurt van een mestopslag en voor dat ik het wist was ik een klein wit pakje in de berm voorbij. Dat was hem!

Daar sta je dan, vervuld met mooie gedachten, met iets in je hand dat een uur ervoor nog op een een hoogte van 22 kilometer en een temperatuur van - 80°C boven Duitsland hing! Het kastje in de berm zag er zo uit:


en na het touwtje wat ingehaald te hebben om de parachute in handen te krijgen, verscheen er een tweede kastje:


zoals in het verhaal uit Radio User, voorzien van een QFH antennetje, en "Vaisala" opschrift. Na een tiental meters lijn verschenen een radarreflector en de rode parachute:

waarna de naar latex stinkende restanten van de ballon zichtbaar werden.

Thuis het zaakje uit elkaar gehaald om in ieder geval de zenders uit te zetten. De onderste sonde was deze GRAW DFM-06 die het signaal op 403.1250 MHz uitzond:

en in het piepschuimen jasje bevindt zich het apparaat zelf:

De sonde was uit te zetten met het schuifschakelaartje.

De hoger hangende sonde was de Vaisala RS92-SGPD:



Deze sonde is van een extern batterijpack (die weer is geïsoleerd, en zelfs voorzien van wat warmteelementen) uitgerust. Nu de GRAW sonde op 403.1250 uitstond was ik toch benieuwd op welke frequentie de Vaisala sonde uitzond en gelukkig bracht CloseCall uitkomst: 405.1000 MHz! 

Deze eerder genoemde site geeft overigens al precies op wat ik vandaag gevonden heb: vanuit Meppen worden af en toe combinaties van Vaisala en GRAW opgelaten met de frequenties die ik vandaag ook heb gehoord.

Tot zover een verslag van iets waarvan ik me ook realiseer dat het extreem toevallig was dat dit ding de allereerste keer dat je ernaar luistert, zo dicht in de buurt kwam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten