maandag 7 februari 2011

yagi (1)

Jaaaren geleden heb ik een 6-elements 430 MHz yagi gemaakt volgens Rothammels Antennenbuch (blz 366) . Ik heb nog steeds veel plezier van het ding, en eigenlijk was het niet moeilijk om het ding te maken, al had ik in die tijd wel de beschikking over een kolomboormachine.

De beam (langsdrager) bestaat uit aluminium vierkante koker van 20 x 20 mm; directoren en reflector zijn van aluminium buis Ø 8 mm. De straler is van zacht koperbuis Ø 10 mm (sanitair aansluitbuis van Schell).


In de koker zijn gaten Ø8 mm geboord, de elementen zijn aan een kant een beetje conisch geschuurd, en daarna zijn de elementen in de beam getrokken met een draadstang 6 mm, een paar moeren en een accuboormachine. Na een jaar of wat heb ik alle elementen vast laten lassen bij Agema metaalbewerking

De gevouwen dipool zit in een standaard kabeldoos WK040 van Spelsberg. Om te zorgen dat de beam door het midden van de dipool loopt, is de onderkant van de kabeldoos een klein beetje ingefreesd. Voor het infrezen had ik een hulpstuk gemaakt, wat een paar uurtjes duurde, een doosje frezen kostte hierna nog maar 20 seconden met superstrak resultaat. Later bleek de doos daar wel wat zwakker van te zijn geworden.

In de kabeldoos zit de "Halbwellenumwegleitung"om de impendantie van de antenne van rond 240 ohm naar ongeveer 50 ohm te transformeren. Daarover een volgende keer meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten